הופה הופה פה זה לא אירופה… אבל אנחנו לא מאוד רחוקים

אופניים חשמליים

ממחקר שנערך באירופה ב-2014 ונמשך עד 2015 עולה כי נרשמה עלייה בביקוש לאופניים. ייבוא אופניים "רגילים" (לא כולל אופני במבוק, אופניים חשמליים או אופני שטח) גדל באירופה ב-2.1% בשמונת החודשים הראשונים של שנת 2015, כאשר טייוואן נמצאה כספקית הגדולה ביותר של אופניים לשוק האירופי. זאת לאחר שבין השנים 2009 ועד 2013 נרשמה ירידה בייבוא האופניים לשוק האירופאי.

הנתון המדהים שנמצא הוא בשמונת החודשים הראשונים של 2015, אז ייובאו לאירופה קרוב ל-5.3 מיליון זוגות אופניים!!! מגמה בולטת נוספת מצביעה על כך שהשווי של האופניים המיובאות לאירופה עלה גם הוא בכ-25%, כך שאם בשנת 2014 השווי הממוצע היה 135 יורו לזוג אופניים, בשנת 2015 שוויין הממוצע של אופניים שיובאו לאירופה עומד על 165 יורו לזוג. הסיבה לכך היא ככל הנראה ירידת ערך היורו לעומת הדולר האמריקאי.

טייוואן נותרה היבואנית המשמעותית ביותר של אופניים "רגילים" ליבשת האירופאית, ואחריה מדינות כמו קמבודיה, בנגלדש וסין.

ומה באשר לאופניים חשמליים באירופה? אירופה מייצרת אופניים חשמליים בתוך היבשת, במדינות כמו צרפת ושבדיה. מאחר ולטענת האירופאים ייצור אופניים חשמליים, או כפי שהם מכנים זאת "E-Bike", דורש מומחיות ושירות בכל הרמות – הן מהיצרנים והן מהמשווקים.

ובינתיים בישראל…

אז נכון ישראל היא לא אירופה, בטח לא הולנד (באמסטרדם לבדה יש יותר אופניים מתושבים), אבל גם כאן אצלנו יש עלייה בביקוש לאופניים בשנים האחרונות. לפי הערכות בלבד (שכן לצערנו הרב לא נערך מחקר מסודר) בישראל כמיליון רוכבי אופניים. בעשור האחרון נמכרו מעל 300,000 זוגות אופנים בשנה, מתוכם כ-50% הם אופני ילדים. בשנתיים האחרונות כ-20% מרכישות האופניים הן של אופניים חשמליים.

מרבית הרוכבים הבוגרים בישראל הם רוכבים ספורטיביים, כאשר רוכבים ספורטיביים אלו רוכשים בעיקר אופני שטח (80%) והיתר רוכשים אופני כביש (20%). לפני כל יום כיפור נרשמת עלייה בקניות האופנים בישראל, כ-20,000 זוגות אופניים נמכרים בימים שלפני כל יום כיפור. בישראל האופניים מיובאות בעיקר מסין, ארצות הברית, איטליה, שוודיה, גרמניה וספרד. בישראל אמנם לא מייצרים אופניים, אך המוח היהודי לא מפסיק להמציא פטנטים ובעיקר בתחום האופניים החשמליים – עיין ערך אופני במבוק  חשמליים.

אכן, תרבות האופניים בישראל צוברת תאוצה. בשנת 2008 יצא לדרך פרויקט "אופניים לכולם" שנועד להקים עשרות מועדונים וחוגי רכיבה לנוער ולילדים בכל רחבי הארץ. בתל אביב יש שבילי אופניים מסודרים שמאפשרים ניוד כמעט מלא בעיר וכן את פרויקט תחנות תל אופן (אופניים להשכרה בכל רחבי תל אביב). גם בהרצליה כבר בנו שבילי אופניים מרשימים, יש מועדוני אופניים במגזר הבדואי ואפילו ייסדו את "איגוד האופניים בישראל".

את הדמיון הרב ביותר בין ישראל לאירופה אפשר למצוא בכל מה שנוגע לשוק האופניים החשמליים. גם כאן אצלנו וגם ביבשת האירופאית נרשמת עליה קבועה ומתמידה בביקושים לאופניים חשמליים בשנים האחרונות. על פי איגוד יבואני האופניים מכירות האופנים החשמליים יותר מהכפילו את עצמן בשנת 2014. ב- 2013 נמכרו 30,000 זוגות לעומת 2014 שבה נמכרו 70,000 זוגות אופניים חשמליים. אם נחזור רגע לארץ האופניים, הולנד, אזי מחקרים מראים שגם להולנדים כבר נמאס לדווש וניתן לזהות מעבר מאופני הכביש לאופניים החשמליים. אז נכון אנחנו לא אירופה, אבל נראה שאנחנו בהחלט רוכבים בנתיב הנכון…

כתיבת תגובה