מניין הגיע אלינו תיקון הכללי ומה הצורך בו?

מפל

מאת אמונות

"וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹקִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ" (בראשית יז, ט).

כולנו יודעים מהי משמעותה של המילה "ברית", אבל מה אנחנו יודעים עליה בהקשר של הפסוק הזה ובכלל, בברית שנחתמה בין עם ישראל לאלוהים?
את המשפט הזה, המצוטט מבראשית, אומר הקב"ה לאברהם כאשר הוא מבקש אותו לימול את עצמו. כך בעצם נוצר מן קישור בין ברית במושג הרחב שלה, של חתימת הסכם שאין להפר בין שני צדדים – לברית מילה.

פירושים רבים נותנים הסבר דומה לשאלה מדוע ברית המילה היא הפירוש השכיח יותר למילה ברית ומדוע זה אחד ההסכמים החשובים היותר בין אלוהים לישראל – "ועמך כולם צדיקים" ישעיה הנביא (ס, כא). ברית המילה שבני ישראל מקפידים עליה, ועצם זה שכל ישראל וילדיהם נימולים, משייך אותם לקטגוריית הצדיקים. גם רבי נתן התייחס לצדיקות משום מעשה המילה וכן רבי נחמן שאמר שכל ישראל נקראים צדיקים על שם "הברית".

הטקסט הזה לא מתמקד בברית מילה לחלוטין, אז מדוע כל ההקדמה הזו לגביה אתם ודאי שואלים. אם כבר הזכרנו את רבי נחמן מברסלב בהקשר הברית, הרי שבין היתר, הנו מפורסם בזכות "התרופה" שגילה – תיקון לפגם הברית. מהו אותו פגם הברית אם כן ומהי אותה תרופה שמצא לו רבי נחמן? כאן אנחנו מגיעים לעיקר הנושא והוא תיקון הכללי.

אותו תיקון הכללי, כשמו כן הוא – כללי, ואינו מיועד רק תיקון של פגם הברית. עם זאת, הוא ידוע בכך משום יכולתו לתקן פגם כה חמור כגון פגם זה, שבמקורות אין עליו מחילה.

רבי נחמן הדגיש כי בלעדיי מצוות הברית לא יוכל יהודי לתקשר עם צדיקים אחרים, שזה מה שמביא אותו לדרגת צדיקות ורוחניות גבוהה ויש להמשיך ולקדש את הברית ולהמנע משימוש לא ראוי או טמא בחלק גוף זה שכן ברית המילה כולה נועדה לטהרה וקדושה. לפיכך, כשאומרים "פגם הברית", מתייחסים בעיקר להוצאת זרע לבטלה כולל קרי לילה ולניאוף או מחשבות על ניאוף.

רבי נחמן האמין כי היכולת לשלוט בתשוקות ובתאוות האסורות הללו הן הדרגה הגבוהה ביותר של קדושה וטוהרה: "זהו הדבר העיקרי. את כל שאר התאוות ניתן בקלות להכניע, אבל צדיק אמיתי נמדד בהכנעה ובזיכוך עצמו בתאווה הזאת". (חיי מוהר"ן).

ייתכן שאחת הסיבות לעמלו של רבי נחמן על מציאת תיקון וריפוי לפגם זה, היא הידיעה לגבי הקושי שבאיסור והקושי בשמירת המצווה הזו. כמו כן, משום הקושי שבה, נכשלים יהודים טובים רבים ולא רצה רבי נחמן שיפשה בם הייאוש וירגישו כאילו הכל אבוד ואין טעם להמשיך. כך מצא את עשרת פרקי התהלים שאותם יש לקרוא בסדר המסוים ומהווים את מה שידוע כיום כתיקון הכללי, אשר לו סגולות גדולות וחזקות לכל תחומי החיים ככלל ולא רק בנושא זה.