תו חניה לנכה – לא עוד המתנה של חודשים לתו החדש

תו חניה

עד לחודש אפריל האחרון, השימוש בתו חניה לנכה והאכיפה שלו התנהלו בצורה מסוימת ולא בהכרח נוחה ויעילה במשך עשרות השנים האחרונות. למשל, אנשים שעמדו בתנאים שנקבעו להם והיו זכאים לקבל תו חניה על פי חוק, היו צריכים לחדש את תו החניה שלהם בכל פעם שהחליפו את רכבם.

מצב זה היה בעייתי והקשה לא מעט על בעלי התו, משום שזה היה הליך שלקח זמן – הנכים היו צריכים להגיש בקשה למשרד התחבורה לשם הנפקת תו נכה חדש שעליו מספר הרישוי המעודכן של הרכב החדש שלהם. מעבר לזה שהפרוצדורה הבירוקרטית הזו הייתה עלולה לקחת שבועות ואף חודשים, משלוח התו בדואר לקח אף הוא זמן לא מועט לעתים קרובות. אז מה השתנה מאז אפריל השנה?

במשרד התחבורה החליטו לשמחתנו להקל על הנכים השנה ולהסיר מתו החניה לנכה את פרטי הרכב. למעשה, מה שקרה עד היום הוא שאכיפת החניה על ידי פקחי החנייה נעשתה על ידי הצלבת מספרי הרישוי של הרכבים אל מול המאגר של המכוניות המורשות בתו חניה לנכה.

כעת מה ששונה הוא שפקחי חנייה יצליבו ישירות את מספרי הרישוי של הרכבים עצמם (ולא את מספר הרישוי שמופיע על התו המודבק לשמשת הרכב, שמעתה כאמור יהיה נטול פרטי הרכב) עם מאגר רכבים מורשים עדכני של כל אותם אנשים המחזיקים בתו חניה לנכה. כלומר, כל נכה המחליט להחליף את רכבו, יוכל לגשת למשרד התחבורה ובאופן מיידי פשוט לעדכן אותם במספר החדש, שיוכנס מיד למאגר ויהיה זמין לצפייה עבור הפקחים בחלוף יממה מרגע העדכון.

היתרון העיקרי בשינוי המבורך הזה, הוא שתו חניה לנכה הופך להיות תו נכה אישי. עדיין ישנו צורך על פי חוק להניח את התו על השמשה רק כדי לסמל את הרכב כרכב הנמצא בשימוש נכה, אך מעתה נכים לא יאלצו לחכות חודשים לסיום ההליך במשרד התחבורה ואז גם לחכות שהתו יגיע אליהם בדואר, כשכל אותו זמן הם מתניידים (בחוסר ברירה) עם תו חניה שאינו תקף. כעת, התו יהיה עליהם תמיד בכל רגע בלי הצורך לחדשו, ורק את מספר הרכב החדש יצטרכו לעדכן במערכת כדי ליישר קו עם החוק ועם פקחי החניה.

כמובן, שיחד עם שיפור משמעותי זה, חוזקה האכיפה באשר להעברת התו האישי לאדם אחר שאיננו זכאי ואיננו נכה וזו תחשב עבירה פלילית עליה עלול אותו אדם להענש על פי הקבוע בחוק.

במידה וקיימים שני רכבים בבעלותו של בעל התו, עליו יהיה רק לעדכן את מספר הרישוי של רכבו השני במערכת של משרד התחבורה בדיוק באותו העקרון שהוסבר להלן. ללא ספק, זהו חידוש מרענן ומשמח ובהחלט נדרש עבור אותם אנשים הזכאים להטבות אלה על מנת לחיות ולתפקד בחברה בכבוד ונוחות מקסימלית.